شناسایی استراتژی‌ های تأمین و نگهداشت منابع انسانی در استارت‌آپ‌های ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

2 استادیار،گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا، ، همدان، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

4 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

10.22080/shrm.2024.4837

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی استراتژی‌های تأمین و نگهداشت منابع انسانی در استارت‌آپ‌های ورزشی ایران بوده است. این تحقیق از نوع کاربردی، کیفی و از نوع تحلیل مضمون بوده است. مشارکت‌کنندگان اساتید دانشگاهی مدیریت ورزشی، مدیریت منابع انسانی و مدیران استارت‌آپ‌های ورزشی بوده‌اند که 16 نفر از آنان به‌صورت هدفمند انتخاب شده‌اند. ابزار پژوهش مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته بوده است. جهت بررسی روایی ابزار تحقیق از چهارعنصر قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال، قابلیت اتکا و قابلیت تأیید استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از مراحل تحلیل مضمون انجام شده است. نتایج کدگذاری‌ها در 90 مضمون پایه، 5 مضمون سازمان‌دهنده و 2 مضمون فراگیر به دست آمد و نشان داد استراتژی‌های تامین منابع انسانی در استارتاپ‌های ورزشی شامل استراتژی‌های درون‌سازمانی (آموزش و ارتقا، انتقال، فن اعلان شغلی، فن داوطلبی شغلی و مراجعه به کارکنان قبلی) و برون‌سازمانی (شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های اینترنتی، متقاضیان ناخوانده، موسسات کارمندیابی، رسانه‌های گروهی، موسسات آموزشی، توصیه و معرفی، سازمان‌های دولتی و موسسات غیر دولتی و اتحادیه‌ها و سازمان‌های کارگری و حرفه‌ای) و استراتژی‌های نگهداشت شامل استراتژی‌های مالی (ایجاد وابستگی مالی، افزایش حقوق و دستمزد، ارتقای خدمات رفاهی و تسهیلاتی و سهام دادن)، استراتژی‌های آموزشی (ایجاد محیط یادگیرنده و ایده‌پرور، توسعه و پرورش مهارت‌ها و جانشین‌پروری) و استراتژی‌های عدالت‌محوری (تمایز آشکار بین نیروی انسانی مستعد و عادی، ایجاد حس انصاف و عدالت و ایجاد فرصت‌های برابر رشد) می‌باشد. بنابراین در تامین منابع انسانی در استارتاپ‌های ورزشی می‌توان از نیروی انسانی هر دو بخش داخل و خارج سازمان و در نگهداشت آن‌ها از روش‌های مالی، آموزشی و عدالت‌محوری بهره گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying strategies for recruiting and retaining human resources in Iranian sports startups

نویسندگان [English]

  • hossein kheradmandiean 1
  • masoumeh majidiparast 2
  • Ali Asghari Sarem 3
  • mohammad jalilvand 4
1 1. PhD student in Sports Management, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
3 Assistant Professor, Faculty of Management & Accounting, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
4 Department of Physical Education and Sports Sciences, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

The aim of the current research was to identify the strategies of recruiting and retaining human resources in Iranian sports startups. This research was of applied, qualitative and thematic analysis type. The research participants were university professors of sports management, human resources management, and managers of sports start-ups, 16 of whom were selected purposefully and considering theoretical saturation. Data analysis has been done using thematic analysis steps. The coding results were obtained in 90 basic themes, 5 organizing themes and 2 comprehensive themes and showed that Data analysis was done using thematic analysis steps. The results showed that human resource recruiting strategies in sports startups include internal strategies (training and promotion, transfer, job announcement technique, job volunteer technique and referring to previous employees) and external strategies (social networks, internet sites, unsolicited applicants, recruitment agencies, mass media, educational institutions, recommendation and introduction, governmental organizations and non-governmental organizations and unions and labor and professional organizations) and retaining strategies including financial strategies (creating financial dependence, increasing salaries and wages, promoting welfare and facility services and giving shares), educational strategies (creating a learning and creative environment, developing and fostering skills and succession) and justice-oriented strategies (clear distinction between gifted and ordinary manpower, creating a sense of fairness and justice and creating equal opportunities for growth). Therefore, in the recruiting of human resources in sports startups, it is possible to use the human resources of both internal and external departments of the organization, and in their retaining, financial, educational and justice-oriented methods can be used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • human resources recruiting
  • human resources retaining
  • sports startup