چالش‌های نگهداشت منابع انسانی در شرکت‌های پخش (مطالعه‌ی موردی: شرکت پخش قاسم ایران در استان‌های تهران و مازندران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه مازندران

2 هیئت علمی موسسه آموزش عالی راه دانش

چکیده

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی شرکت‌ها، نگهداشت کارمندان است. نگهداشت کارمندان عملکرد مهم مدیریت منابع انسانی است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر نگهداشت کارکنان فروش و سرپرستان فروش شرکت پخش قاسم ایران در استان‌های مازندران و تهران است. جامعه آماری 60 نفر از سرپرستان فروش و فروشندگان غذایی و دارویی شرکت پخش قاسم ایران توسط کارشناس منابع قاسم ایران برآورد شد و به روش سرشماری در نهایت از 55 نفر داده گردآوری و تحلیل شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد کیندت و همکاران (2009) است. با بررسی میانگین‌های نتایج حاصله از تجزیه‌وتحلیل آماری، اهمیت عوامل مؤثر بر نگهداشت سرپرست فروش با فروشندگان تفاوت معناداری ندارد. نتایج حاصل نشان می‌دهد، عامل مهارت رهبری و پیروی از رویه‌ها بر نگهداشت کارکنان فروش تأثیری معناداری دارد و عواملی چون قدردانی و انگیزش، فشارکاری و نگرش به یادگیری بر نگهداشت کارکنان فروش تأثیر معناداری ندارد. در پایان نیز به مهم‌ترین عوامل شناسایی‌شده نگهداشت کارکنان فروش از دیدگاه سرپرستان فروش و فروشندگان شرکت پخش قاسم ایران پرداخته شد و همچنین به ارائه پیشنهادهای مناسب پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Human Resource Retention Challenges in Broadcasting Companies (Case study: Ghasem Iran Broadcasting Company in Tehran and Mazandaran provinces)

نویسندگان [English]

  • Roghayeh Mohammadnejad firoozjaii 1
  • mahboobeh arab kalmeri 2
1 University of Mazandaran
2
چکیده [English]

One of the biggest challenges facing companies is retaining employees. Employee retention is an important function of human resource management. The purpose of this study is to investigate the factors affecting the retention of sales staff and sales supervisors of Qasem Iran Broadcasting Company in Mazandaran and Tehran provinces. The statistical population according to Morgan table was estimated to be 60 sales managers and food. The sampling method is census, Finally, data from 55 people were collected and analyzed. The data collection tool is the standard questionnaire of Kindt et al. (2009). By examining the averages of the results of statistical analysis, the importance of factors affecting the retention of sales manager is not significantly different from sellers. The results show that factor of leadership skills and following procedures has a significant effect on retention of sales staff and factors such as appreciation and motivation, pressure factor of and attitude to learning do not have a significant effect on retention of sales staff. In the end, the most important identified factors of retaining sales staff from the perspective of sales managers and sellers of Qasem Iran Broadcasting Company and provide appropriate solutions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Employee retention
  • Appreciation
  • Motivation
  • Leadership Skills
  • Pressure of Work
اسکندری، مجتبی و عابدی، علی نقی (1388). بررسی عوامل مرتبط با حفظ و نگهداری کارکنان در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، شماره 2، 107- 125.
آذر، عادل و غلام‌زاده، رسول (1395). مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزییPLS-SEM. نگاه دانش.
بیجاری، اعظم فرح (1391). رابطه‌ی قدردانی با ویژگی‌های شخصیتی و رفتارهای جامعه‌گرا در دانشجویان دختر و پسر، مجله مطالعات روان‌شناختی، شماره 3، 108- 132.
توکلی نژاد، حسن؛ جزنی، نسرین؛ معمارزاده طهران، غلامرضا؛ افشارکاظمی، محمدعلی (1395). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر در نگهداشت کارکنان. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، شماره 3، 1-26.
حسن‌زاده، ریحانه؛ سماواتیان، حسین؛ توری، ابوالقاسم و حسینی، مهرداد (1391)، رابطه بین رفتارهای حمایتی مدیران و توانمندسازی با میل ماندن در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اصفهان. مجله تحقیقات نظام سلامت، شماره 7، 1215-1206 .
حسینیان شهامت و شریعتی جم حسن (1397). تدوین راهبرد فرآیند نگهداشت منابع انسانی. مطالعات مدیریت راهبردی. شماره 36، 19-39.
داوری، علی و رضازاده، آرش (1395). مدلسازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران، چاپ سوم.
رابینز، استیفن پی. (1378). مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
رشیدی، محمدمهدی (1393). طراحی نظام مدیریت و توسعه و نگهداشت سرمایه انسانی برتر در صنعت نفت، پایان‌نامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
رضاییان، علیرضا (1390). مبانی سازمان و مدیریت، تهران: سازمان مطالعه تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
زمانپور، عنایت اله؛ حسین‌خانی، محمد؛ مرادیانی دیزه رود، سید خدیجه (1392). تأثیر اضطراب کامپیوتر بر نگرش به یادگیری الکترونیکی: نقش واسطه‌ای نگرش و خودکارآمدی کامپیوتر و اینترنت، نشریه روانشناسی تربیتی، شماره 28، 77-98.
قربانی، قاسم؛ رضایی راد، مجید (1390). نقش مدیریتی روسای کلانتری در نگهداشت کارکنان پلیس، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، شماره 1، 132-177.
قلی­پور، رحمت‌الله؛ امیری، علی‌نقی و مهدی­زاده، زمانی­فر (1392)، شناسایی عوامل مؤثر بر ماندگاری کارکنان دانشی در شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت فرهنگ‌سازمانی، شماره 2، 133 – 161.
کاوه، جلیل؛ روزبه، علی مصطفی و احمدی، ثریا (1389)، رابطه بین سبک‌های رهبری و میزان تمایل پرستاران به ماندن در بخش‌های تخصصی، نشریه علمی- پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی، شماره 75، 7-1.
گنجی، حمزه (1378). مبانی روان‌شناسی عمومی، تهران: نشر روان.
میرسپاسی، ناصر (1382). متناسب‌سازی متقابل شخصی با شغل و سازمان یک استراتژی مؤثر در نگهداری منابع انسانی، مجله اقتصاد و مدیریت، شماره 2، 43-64.
میرسپاسی، ناصر (1393). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار، تهران: انتشارات میر.
 
Adzei, F. A., & Atinga, R. A. (2012). Motivation and retention of health workers in Ghana's district hospitals. Journal of health organization and management. ,26(4) 467-485.
Alnaqbi, W. (2011). The relationship between human resource practices and employee retention in public organisations: an exploratory study conducted in the United Arab Emirates. Doctoral dissertation, Edith Cowan University.
Beverly, k., & Sharon, J. (2001).Retaining key employees. Public management, 83(1), 6-11.
Christian, J.S. & Ellis, A.P.J. (2014). The Crucial Role of Turnover Intentions in Transforming Moral Disengagement into Deviant Behavior at Work, Journal of Business Ethics, 119(2), 193–208.
David, S. M. M. & Fartash, K. (2013). Turnover Intentions: Iranian Employees. Journal of Indian Management, 10(1), 89-99.
Davis, K. (1953). Management communication and the grapevine (pp. 94-95). Boston, MA: Harvard Business Review.
Fernandez, M., Pasamar-Reyes, S., & Valle-Cabrera, R. (2017). Human capital and human resource management to achieve ambidextrous learning: A structural perspective. BRQ Business Research Quarterly, 20(1), 63-77.
Hendricks, M. D. (2015). Towards an optimal teacher salary schedule: Designing base salary to attract and retain effective teachers. Economics of Education Review, 47, 143-167.
Hersey, P., & Blanchard, K. (1983). Management of Organizational Behavior: Utilizing Human Resource. Englewood-Cliffs: Prentice-Hall345.
Hong, E. N. C., Hao, L. Z., Kumar, R., Ramendran, C., & Kadiresan, V. (2012). An effectiveness of human resource management practices on employee retention in institute of higher learning: A regression analysis. International journal of business research and management, 3(2), 60-79.
Hytter, A. (2007). Retention Strategies in France and Sweden. Irish Journal of Management, 28(1), 59-79.
Koontz, H. (1961). The management theory jungle. Academy of Management journal4(3), 174-188.
Kouyoumdjian H., plotnik R. (2011) Introduction to psychology, The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, 26, 41-66.
Kyndt, E., Dochy, F., Michielsen, M., & Moeyaert, B. (2009). Employee retention: Organisational and personal perspectives. Vocations and Learning2(3), 195-215. مoi 10.1007ltention: Organisational and Personal Pers کهرا کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگی های فردی شاغل به گونه ای است که خوست
Lepak, D. P., Liao, H., Chung, Y., & Harden, E. E. (2006).  A conceptual review of human resource management systems in strategic human resource management research. Research in personnel and human resources management25(1), 217-271.
Mahadi, N., Woo, N. M., Baskaran, S., & Yadi, A. (2020). Determinant Factors for Employee Retention: Should I Stay?. Inteernational Journal Of Academic Reserch  In Busines And Social Science, 10(4).
Martin, M. J. (2011). Influlence of human resource practices on employee intention to quit (Doctoral dissertation, Virginia Tech).
Masood, A. (2013). Effects of job stress on employee retention: A study on banking sector of Pakistan. International Journal of Scientific and Research Publications, 3(9), 1-8.
Moss E, Rousseau D, Parent S, St-Laurent D, Saintonge J. (1998). Correlates of Attachment at School Age: Maternal Reported Stress, Mother-Child Interaction, and Behavior Problems. Child Development, 69(5), 1390-1405.
Nickell, G. S., & Pinto, J. N. (1986). The computer attitude scale . Computers in human behavior2(4), 301-306.
Ras, R., & Altaymer, E. (2002). job stress, translated by G. Khajehpour. Industrial Management Institute Publications.
Ruth T,. (1996). The attributes of leadership. Leadership & Organization Development Journal.17 (1), 27–31.
Shahruddin, S., &  Daud, N. (2018). Employee Engagement Determinants and Employee Retention: A Study Among Generation Y Employees in Malaysia. In Proceedings of the 2nd Advances in Business Research International Conference (pp. 315-324). Springer, Singapore.
Silva, M. R. A., de Amorim Carvalho, J. C., & Dias, A. L. (2019). Determinants of Employee Retention: A Study of Reality in Brazil. In Strategy and Superior Performance of Micro and Small Businesses in Volatile Economies (pp. 44-56). IGI Global.
Spector, P. E. (2002). Employee control and occupational stress. Current directions in psychological science, 11(4), 133-136.
Spector, P. E., & Jex, S. M. (1998). Development of four self-report measures of job stressors and strain: interpersonal conflict at work scale, organizational constraints scale, quantitative workload inventory, and physical symptoms inventory. Journal of occupational health psychology, 3(4), 356.
Steinmetz, S., Vries, D., & Tijdens, K. G. (2014). Should I stay or should I go? The impact of working time and wages on retention in the health workforce. Human Resources for Health, 12(1), 23.
Terry, G.R. (1977). Principle of Management, Homewood: Richard D. Irwin.
Yushau, B. (2006). The effects of blended e-learning on mathematics and computer attitudes in  pre-calculus algebra. The mathematics enthusiast3(2), 176-183.
Zaghloul, A. A., Al-Hussaini, M. F., & Al-Bassam, N. K. (2008). Intention to stay and nurses’ satisfaction dimensions. Journal of multidisciplinary healthcare, 1, 51–58.