بررسی تاثیر اصول اخلاق کاری بر نگرش ها و رفتارهای شغلی تسهیلگران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی

2 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

کارکنان شایسته، یکی از عوامل موثر در موفقیت و بقای سازمان هستند. عوامل متعددی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم باعث بی‌توجهی به اصول اخلاقی و ترک شغل می‌شود. این مطالعه برای اولین بار در کشور با تمرکز بر تسهیلگران به‌عنوان افرادی که گروه و سازمان را دررسیدن به اهداف حمایت می‌کند و با توسعه مطالعات دکونینک (2010) به‌وسیله متغیر "نوع‌دوستی" به دنبال تحلیل مسئله ترک شغلی و لزوم پایبندی به اصول اخلاق حرفه‌ای است.
با روش توصیفی- پیمایشی میان "تسهیلگران بنیاد برکت" و با تحلیل عاملی تاییدی(CFA) و مدل‌سازی معادلات ساختاری(SEM) و نیز با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی(PLS) مشخص شد، که اصول اخلاقی با تأثیر مثبتی که روی رضایت شغلی می‌گذارد می‌تواند تعهد تسهیلگران را نسبت به سازمان و انجام وظایفشان افزایش داده و به عملکرد شغلی بهتری بیانجامد. از طرف دیگر افراد با درک مفهوم اصول اخلاقی با استرس کمتری در انجام وظایف شغلی روبرو شده که این درنهایت باعث عملکرد بهتر شغلی آنان شده و ترک شغلی افراد را کاهش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An investigation into the effect of ethical climate for business on facilitators' job attitude and behavior

نویسندگان [English]

  • soraya birami 1
  • Mohsen Motiei 2
2 Department of Public Administration, School of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University
چکیده [English]

Facilitators, i.e., persons affecting motivation to perform better as business process implementation advisor, support the group members to achieve the organizational goals. As these individuals face pressures while performing job duties that may cause them to ignore ethical problems, this research was conducted to investigate for the first time the effect of ethical work climate on facilitators' attitude and behavior, as well as the indirect effect of ethical work climate on their turnover. By adding " Altruism" variable in this research, attempts were made to develop DeConinck model of research. Results showed that this variable with correlation coefficient of 0.444 had a significant effect on job commitment.
This research was conducted using descriptive-survey method. Data were collected using questionnaire. In order to analyze data, conformational factor analysis (CFA) technique and partial least squares (PLS)-based structural equation modeling (SEM) were used in SMARTPLS software.
Results show that by their positive effect on job satisfaction, the ethical work climate can increase the commitment of facilitators to the organization and their duties performance and lead to better job performance. Additionally, these two variables can have an indirect negative effect on turnover in these persons. On the other hand, by understanding the concept of ethical work climate, the persons perform their job duties with lower stress, which in turn leads to their better job performance and causes a reduction in the individuals' turnover.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethical work climate
  • Job Commitment
  • Job stress
  • Job performance
  • Turnover intention
اسماعیلی، محمودرضا و صیدزاده، حیدر (1396). تأثیر رضایت شغلی بر عملکرد با نقش میانجی وفاداری سازمانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، دوره 25، شماره 83: 51–68.
حسن قلی­پور، طهمورث؛ حقیقی، محمد؛ براری، مجتبی و کریمی، کیانوش (1391). تأثیر اخلاق حرفه‌ای فروشنده بر شکل‌گیری روابطی پایدار میان مشتری و سازمان (مورد مطالعه شرکت اطلس کوپکو ایران)، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، شماره 9: 117-132.
حیدرعلی، هومن (1390). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل. انتشارات سمت.
سرمد، زهره؛ بازرگان هرندی، عباس و حجازی، الهه (1386). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه، چاپ چهاردهم.
شمس، شهاب الدین و اسفندیاری مقدم، امیرتیمور (1394). ارتباط ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی کارکنان. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، دوره 23، شماره 77: 171–185.
گل­پرور، محسن؛ جوادیان، زهرا؛ ادیبی، زهرا؛ مصاحبی، محمدرضا و احمدی، اکرم (1392). رابطه استرس شغلی با ترک خدمت و عملکرد وظیفه با توجه به نقش واسطه‌ای رضایت شغلی. دو ماهنامه سلامت کار ایران، دوره 10، شماره 1: 33–42.
محسن­زاده، مریم و محفوظی، غلامرضا (1395). بررسی رابطه بین وضعیت اخلاقی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و تمایل به تغییر محل کار در بین کارکنان مؤسسات حسابرسی، همایش ملی حسابرسی و نظارت مالی ایران، دانشگاه فردوسی مشهد.
مرادی، مهدی؛ لاری دشت بیاض، محمود؛ خاکساری، نادر و مرندی، زکیه (1395). رابطه بین اخلاق، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با ترک خدمت حسابرسان، همایش ملی حسابرسی و نظارت مالی ایران، دانشگاه فردوسی مشهد.
مطیعی، محسن (1392). تاثیر سرریزهای سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) بر نوآوری در کشورهای در حال توسعه، پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی، دوره 1، شماره 2: 42-69. 
Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63, 1–18.
Babin, B. ., Boles, J. ., & Robin, D. . (2000). Representing the perceived ethical work climate among marketing employees. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(3), 345.
Burns, P., Clark, M., Salas, L., Hancock, S., Jantz, P., David, L., … Goetz, S. J. (2017). Facilitating with Ease! Core Skills for Facilitators, Team Leaders and Members, Managers, Consultants and Trainers. In John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
Clugston, M. (2000). The mediating effects of multidimensional commitment on job satisfaction and intent to leave. Journal of Organizational Behavior, 21(4), 477–486.
Cullen, J. B., Parboteeah, K. P., & Victor, B. (2003). The Effects of Ethical Climates on Organizational Commitment: A Two-Study Analysis. Journal of Business Ethics, 46(2), 127–141.
DeConinck, J. B. (2010). The influence of ethical climate on marketing employees’ job attitudes and behaviors. Journal of Business Research, 63(4), 384–391.
Francisco, A. R. L. (2013). Are Work Stress Relationships Universal? A Nine Region Examination of Role Stressors, General Self-Efficacy, and Burnout Pamela. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Humm, A. (2019). Facilitator. Psychology of Prophecy in Early Christianity, 7–72.
Jaramillo, F., Mulki, J. P., & Solomon, P. (2006). The role of ethical climate on salesperson’s role stress, job attitudes, turnover intention, and job performance. Journal of Personal Selling & Sales Management, 26(3), 271-282.‏
Kim, T. Y., & Leung, K. (2007). Forming and reacting to overall fairness: A cross-cultural comparison. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 104(1), 83–95.
Liu, C. M., & Lin, C. P. (2016). Corporate ethical values and turnover intention. Journal of Leadership & Organizational Studies, 23(4), 397-409.‏
Messick, D. M., & Bazerman, M. H. (2001). The Next Phase of Business Ethics: Integrating Psychology and Ethics. In Research in Ethical Issues in Organizations (Vol. 3).
Meyer, J. F. (1993). Job satisfaction, organizational commitment, turnover intention, and turnover: path analyses based on meta‐analytic findings. Personnel Psychology, 46(2), 293–259.
Mulki, J. P., Jaramillo, F., & Locander, W. B. (2006). Effects of ethical climate and supervisory trust on salesperson’s job attitudes and intentions to quit. Journal of Personal Selling and Sales Management, 26(1), 19–26.
Omar, N., & Ahmad, Z. (2014). The Relationship Among Ethical Climate, Job Satisfaction, Organizational Commitment, and External Auditor's Turnover Intention. Journal of Modern Accounting and Auditing, 10(2), 164.‏
Osipow, S. H., & Spokane, A. R. (1987). A manual for the occupational stress inventory (Research Version). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
Paterson, D. (1992). The Scott Company graphic rating scale. The Journal of Personnel Research, 1, 361–376.
Piercy, N. F., Cravens, D. W., & Morgan, N. (1998). Salesforce performance and behaviour-based management processes in business-to-business sales …. European Journal of Marketing, 32(1), 79–100.
Santiago, D. (2003). Cynicism and job dissatisfaction: negative effects of internal stress on police performance. Australian School Of Police Staff and Command, 19(1), 1–24.
Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1–65.
Schwepker, C. H. (2001). Ethical climate’s relationship to job satisfaction, organizational commitment, and turnover intention in the salesforce. Journal of Business Research, 54(1), 39–52.
Sharma, D., Borna, S., & Stearns, J. M. (2009). An investigation of the effects of corporate ethical values on employee commitment and performance: Examining the moderating role of perceived fairness. Journal of Business Ethics, 89(2), 251–260.
Spector, P. (1997). Job satisfaction: Application, assessment, causes, and consequences. Sage Publications, 3.
Valentine, S., Varca, P., Godkin, L., & Barnett, T. (2010). Positive job response and ethical job performance. Journal of Business Ethics, 91(2), 195–206.
Victor, B., Cullen, J. B., & Bronson, J. W. (1987). “A Theory and Measure of Ethical Climate in Organizations.” Research in Corporate Social Performance and Policy, 8, 51–71.