بررسی تجربه خدمت عمومی از منظر کارکنان سازمان دولتی با رویکرد تحلیل مضمون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)

2 دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، واکاوی تجربه خدمت عمومی از منظر کارکنان یک سازمان دولتی است. این تحقیق به روش پژوهش کیفی و با استراتژی تحلیل مضمون انجام شده و به دنبال درک و استخراج معانی ذاتی موجود در خدمت عمومی کارکنان بوده است. جامعه این تحقیق، شامل کارکنان در حال خدمت سازمان مورد مطالعه در بازه 4 ساله اخیر بوده و برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ­ساختاریافته استفاده شده است. تعداد مشارکت‌کنندگان در این تحقیق 9 نفر بوده‌اند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) استفاده شده است. محقق از طریق شناخت ادراک و نگرش کارکنان از پدیده خدمت عمومی به این موارد پی برد که مهم‌ترین انگیزه افراد برای پیوستن به سازمان، احساس مسئولیت و منفعت­ رسانی در قبال جامعه بود. کارکنان در بدو ورود به سازمان، رضایت کافی از سازمان داشتند اما به‌تدریج جایگاه شغلی آن‌ها باعث کاهش عملکرد و روحیه خدمت‌رسانی و تعهد کاری کمتر در سازمان شده بود. پژوهش حاضر نشان می‌داد که پدیده خدمت عمومی، جدا از این‌که برای کارکنان افزایش منزلت اجتماعی را به همراه داشت، یک پدیده منفی در زندگی آن‌ها به­ شمار می‌رود.


 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the experience of public service from the perspective of governmental organization personnel with a thematic analysis approach

نویسندگان [English]

  • Vajhollah Ghorbanizadeh 1
  • Mir Ali Seyyed Naghavi 2
  • Behnam Miri 3
1 Associate Professor, Department of Public Administration, School of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University
2 Associate Professor, Department of Public Administration, School of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University
3 School of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University
چکیده [English]

Abstract The purpose of this research is to analyze the experience of public service from the perspective of employees of a governmaental organization. This research has been done by qualitative research method and with the thematic analysis strategy and has sought to understand and extract the intrinsic meanings of public service employees. The study population included the employees of the study organization in the last 4 years and semi-structured interviews were used to collect information. The number of participants in this study was 9 people. Brown and Clark (2006) content analysis method was used to analyze the data. By recognizing employees' perceptions and attitudes toward the public service phenomenon, the researchers found that the most important motivation for individuals to join the organization was a sense of responsibility and benefit to society. Employees were satisfied with the organization when they first joined the organization, but gradually their job position reduced performance and service morale and less work commitment in the organization. The present study showed that the phenomenon of public service, apart from increasing social status for employees, is a negative phenomenon in their lives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivation at work
  • Public service
  • Public service motivation
  • Human resources
  • thematic analysis
استوارت، گرگ ال؛ بروان، کنت جی (1969). مدیریت منابع انسانی پیوند استراتژی و عمل. مترجمان: سید محمد اعرابی، مرجان فیضی (1394). تهران: انتشارات مهکامه.
الوانی، سید مهدی (۱۳۷۸). نظریه ی انتخاب عمومی و ضرورت تحول در ساختار اداری. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول. دوره 6، شماره 23 و 24، 19-5.
الوانی، سید مهدی (۱۳۸۱). عاملیت یا خادمیت. فصلنامه مدیریت و توسعه. شماره ۵۵: صص ۱۱-۵.
حمیدی زاده، علی؛ طهماسبی، رضا؛ میرزایی، اشرف (۱۳۹۵). بررسی عوامل مؤثر بر انگیزه خدمت عمومی. مدیریت سازمان‌های دولتی. شماره 14: صص 64-47.
خنیفر، حسین؛ مسلمی، ناهید (1397). اصول و مبانی روش‌های پژوهش کیفی (جلد اول). تهران: نشر نگاه دانش.
دانایی فرد، حسن (1397). نهضت های مدیریتی در بخش دولتی، تهران: انتشارات سمت.
رابینز، استیون؛ جاج، تیموتی (1943). رفتار سازمانی. ترجمه: مهدی زارع جلد اول (1396). تهران: انتشارات نص.
طهماسبی، رضا (۱۳۹۶). درآمدی بر نظریه‌های مدیریت دولتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی.
گرجی ازندریانی، علی اکبر (1390). ده فرمان حقوق عمومی: تأملی درباره اصول و مفاهیم بنیادین حقوق عمومی، فصلنامه حقوق، دوره 41، شماره 2: صص 224-205.
مقیمی، سید محمد (1397). اداره امور حکومت‌های محلی، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
موسی زاده، رضا (1397). حقوق اداری 1 و 2، چاپ هفدهم. تهران: نشر میزان.
نرگسیان، عباس (1397). تئوری‌های مدیریت دولتی، چ دوم، تهران، نگاه دانش.
 
Ahmed, M. M., & Filadelfo, L. (2016). Public Service Motivation and Organizational Performance in Mexico: Testing the Mediating Effects of Organizational Citizenship Behaviors. International Journal of Public Administration, 39, 40–48.
Andersen, L. B. Pallesen. T. & Pedersen. L. H. (2011). Does Ownership Matter? Public Service Motivation among Physiotherapists in the Private and Public Sectors in Denmark, Review of Public Personnel Administration. 31(1): 10–27.
Andrews, C. (2016). Integrating public service motivation and self-determination theory: a framework. International Journal of Public Sector Management, (29) 3, 238-254.
Bolino, M.Turnley, W.H. )2003(.Going The extra mile: Cultivating and managing employee Citizenship behavior. Academy of management Executive, 60-71.
Boyle, E. (2002). A critical appraisal of the performance of Royal Dutch Shell as a learning organisation in the 1990s. The Learning Organization.
Bozeman, (2015). Public Service Motivation Concepts and Theory: A critque. Public Administration Review,75,700-710.
Brewer, G.A., Selden, S.C., Facer, I.I. & Rex, L. (2000). Individual conceptions of public service motivation. Public Administration Review, 60,254-264.
Caillier, G. J. (2015). Towards a better understanding of public service motivation and mission valence in public agencies. Public Management Review, 17(9), 1217-1236.
Chan, S. H., & Lai, H. Y. (2017). Understanding the link between communication satisfaction, perceived justice and organizational citizenship behavior. Journal of Business Research, 70, 214–223.
Dailey, R. C., & kirk, D. J. (1992). ”Distributive and procedural justice as antecedents of job dissatisfaction and intent to turnover”.Human Relations. 45(3):305-317.
Ferdousipour, L. (2016). The relationship among public service motivation, Civic-organizational behavior (OBC), and service quality. Iranian Journal of Business studies, (9) 1, 1-20.
Gagné, M., & Deci, E. L. (2005). Self‐determination theory and work motivation. Journal of Organizational behavior26(4), 331-362.
Houston, (2000).Public Service Cemotivation: a multivariate Test. Journal of public Administration Research and Theory,10, 713-727.
Houston. D. J. (2006). ‘Walking the walk’ of public service motivation: Public employees and charitable gifts of time, blood, and money. Journal of Public Administration Research and Theory, 16(1), 67–86.
Jauhari, H. & Singh, S. (2013). Perceived diversity climate and employees' organizational loyalty. Equality, Diversity and Inclusion, 32, 262-276.
Johnson, R. E. & Chang, C. H. (2006). ‘I’ is to continuance as ‘we’ is to affective: The relevance of the self-concept for organizational commitment. Journal of Organizational Behavior, 27, 549-570.
Liu, B., Tang, N., & Zhu, X. (2008). Public service motivation and job satisfaction in China. International Journal of Manpower, 29, 684-699
Macy, A.B. and Mirvis, P. H. (1976). A Methodology for assessment of quality of work life in organizational effectiveness in behavioral-economic terms. Administrative Science Quarterly,31, 212-26
Morrell, K. M, Loan- Clarke J. and Wilkinson J. (2004). Organizational chang and employee turnover, personel Review, 42, 161-73.
Pandey, K. S & Coursey, H. D. (2007). Public service motivation measurement: Testing an abridged version of Perry’s proposed scale. Administration and Society, 39, 547-568
Perry, J. L., Hondeghem, A., & Wise, L. R. (2010). Revisiting the motivational bases of public service: Twenty years of research and an agenda for the future. Public Administration Review, 70, 681–690.
Peter, W. Hom, Fanny Caranicas-Walker, Gregory E. Prussia, and Rodger W. Griffeth, A Meta-Analitical struc. (1992). Tural Equations Analisis of a Model of Employe Turn over, Journal of Applied Psychology, 37, 890-909.
Podsakof, P. M. Mackenzie, S. B, Paine, J.B, and Bachrach, D. G.)2000(. Organizational citizenship Behaviors, 27, 513-563.
Pooja , A. A., Clercq, D. A., & Belausteguigoitia, I. (2016). Job Stressors and Organizational Citizenship Behavior: The Roles of Organizational Commitment and Social Interaction. Human Resource Development Quarterly, 1-33.
Rodgers, R., & Hunter, J. E. (1991). Impact of management by objectives on organizational productivity. Journal of Applied Psychology76(2), 322.
Mayer, R. C., & Davis, J. H. (1999). The effect of the performance appraisal system on trust for management: A field quasi-experiment. Journal of applied psychology84(1), 123.
Schott, C., Van Kleef, D. D., & Steen, T. (2015). What does it mean and imply to be public service motivated? American Review of Public Administration, 45(6), 689–707.
Taylor, J. (2007). The impact of public service motives on work outcomes in Australia: a comparative multi-dimensional analysis. Public Administration, 85(4), 931-959.
VanRyzin, (2016). Motivated Reasoning about Public Performance: An Experimental Study of How Citizens Judge the Affordable Care Act. Journal of Public Administration Research and Theory, 27, 197–209.
Weng, O. McElroy, J, Morrow, P. & Liu, R. (2010). The relationship Between career growth and organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 77, 391-400.