واکاوی انتظارات مدیران ارشد و صف سازمان ها از دپارتمان منابع انسانی (مورد مطالعه: شرکت‌های گروه صنعتی ایران خودرو)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو گروه مدیریت و مهندسی کسب و کار دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران

2 دانشگاه علم و صنعت ایران/ایران

3 دانشگاه علم و صنعت

چکیده

مدیریت منابع انسانی از مهم­ترین فرآیندهای مدیریتی و پشتیبانی در همه سازمان­هاست. این فرآیند که قبل از استخدام کارکنان در سازمان آغاز شده و تا پس از انفصال کارکنان از سازمان هم ادامه می­یابد، می­تواند موجب ایجاد و تقویت مزیت­های رقابتی قابل اتکایی برای سازمان­ها شود. برخی تجارب دلگرم­کننده‌ای درمورد نقش تعیین‌کننده و مؤثر این حوزه در موفقیت­های سازمان­ها در دست است، ولی در تعداد بیشتری از سازمان­ها، حوزه منابع انسانی هنوز نتوانسته است مشارکت موثری در سرنوشت استراتژیک سازمان و تحقق اهداف بلندمدت ذی­نفعان داشته باشد. پژوهش حاضر به واکاوی انتظارات مدیران ارشد و صف سازمان­ها از حوزه منابع انسانی در شرکت ایران خودرو می­پردازد. روش تحقیق، از نظر هدف، بنیادی- کاربردی و از نظر شیوه جمع­آوری داده­ها و اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی است. استراتژی پژوهش، ترکیبی از روش­های کیفی(تحلیل محتوا و نگاشت­شناختی) و نیز کمی(معادلات ساختاری) پایه­ریزی گردیده است. پس از بررسی­های انجام شده 15 عامل به عنوان عوامل اصلی مورد انتظار  مدیران ارشد و صف سازمان­ها از حوزه منابع انسانی شرکت ایران خودرو تعیین گردید. همچنین، بر اساس روش معادلات ساختاری جهت آزمون فرضیه­ها مشخص گردید که متغیرهای برنامه­ریزی استراتژیک منابع انسانی، طراحی و استقرار نظام آموزشی، اطلاع رسانی و شفافیت امور، الگوبرداری، توجه به درون داده­های سیستم مدیریت منابع انسانی، بهبود نظام جذب و نگهداری و در نهایت استقلال و اختیار بر بهبود نظام پرداخت تأثیر دارند. همچنین نتایج پژوهش بیانگر تاثیر بهبود نظام پرداخت­ها بر رضایت مدیران است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploring and prioritizing expectations of top-level managers from human resource department based on content analysis and best worst method (Study of Iran Khodro Industrial Group Companies)

نویسندگان [English]

  • Ali Bonyadi Naeini 1
  • Alireza Mosayebi 2
  • Sahar Mohajerani 3
1 Iran University of Science and Technology
3 Iran University of Science and Technology
چکیده [English]

The human resource management is one of the most important managerial and supportive processes in all organizations. This process which starts before hiring the employees in the organization and continues until their dismissal, can create and empower reliable competitive advantages for the organization. Some encouraging experiences are available on the determinant and effective role of this field in organizations. On the other hand, the human resource field couldn’t reach a good position in most of the organizations and couldn’t have effective involvement in the organization strategic fortune and meet the stakeholders’ long-term aims. Current research tries to analyze top and line managers’ expectations from Human resource department in Iran Khodro Industrial Group Companies. The research method is fundamental-applied in terms of aim and is descriptive-survey in terms of data collecting tools. The research strategy was planned according to a mixture of the qualitative and quantitative methods. 15 factors were determined as the main expected factors from the human resource department by the top and line managers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Analyzing of top managers’ Expectations
  • Human resource management
  • Analyzing of line managers’ Expectations
  • Human resource department
Amalou-Döpke, L., & Süß, S. (2014). HR measurement as an instrument of the HR department in its exchange relationship with top management: A qualitative study based on resource dependence theory. Scandinavian Journal of Management, 30(4), 444-460.
Arthur, J. B., Herdman, A. O., & Yang, J. (2016). How Top Management Hr Beliefs and Values Affect High-Performance Work System Adoption and Implementation Effectiveness. Human Resource Management, 55(3), 413-435.
Bohlouli, M., Mittas, N., Kakarontzas, G., Theodosiou, T., Angelis, L., & Fathi, M. (2017). Competence assessment as an expert system for human resource management: A mathematical approach. Expert Systems with Applications, 70, 83-102.
Brandl, J., & Pohler, D. (2010). The human resource department's role and conditions that affect its development: Explanations from Austrian CEOs. Human Resource Management49(6), 1025-1046.
Crawford, L. (2005). Senior management perceptions of project management competence. International journal of project management23(1), 7-16.
Daniels, S. R., Wang, G., Lawong, D., & Ferris, G. R. (2017). Collective assessment of the human resources management field: Meta-analytic needs and theory development prospects for the future. Human Resource Management Review, 27(1), 8-25.
Deadrick, D. L., & Stone, D. L. (2014). Human resource management: Past, present, and future. Human Resource Management Review, 24(3), 193-195.
Delery, J. E., & Roumpi, D. (2017). Strategic human resource management, human capital and competitive advantage: is the field going in circles? Human Resource Management Journal, 27(1), 1-21.
Flickinger, M., Allscher, M., & Fiedler, M. (2016). The mediating role of leader–member exchange: a study of job satisfaction and turnover intentions in temporary work. Human Resource Management Journal, 26(1), 46-62.
Guest, D. E. (2017). Human resource management and employee well-being: towards a new analytic framework. Human Resource Management Journal, 27(1), 22-38.
Hayes, J., Rose-Quirie, A., & Allinson, C. W. (2000). Senior managers' perceptions of the competencies they require for effective performance: implications for training and development. Personnel Review, 29(1-2), 92-101.
Hooke, R. (2014). How to deal effectively with human resources departments. British Journal of Hospital Medicine, 75(1), C6-C7.
Hornsby, J. S., Kuratko, D. F., & Zahra, S. A. (2002). Middle managers' perception of the internal environment for corporate entrepreneurship: assessing a measurement scale. Journal of business Venturing17(3), 253-273.
Kim, A., Ryu, S., Kim, S., & Lepak, D. P. (2017). Determinants of the strategic involvement of human resource departments: evidence from large South Korean firms. Asia Pacific Journal of Human Resources, 55(1), 44-63.
Kossek, E. E., Young, W., Gash, D. C., & Nichol, V. (1994). Waiting for Innovation in the Human-Resources Department - Godot Implements a Human-Resource Information-System. Human Resource Management, 33(1), 135-159.
 Marchington, M. (2015). Human resource management (HRM): Too busy looking up to see where it is going longer term? Human Resource Management Review, 25(2), 176-187.
Markoulli, M. P., Lee, C. I., Byington, E., & Felps, W. A. (2017). Mapping Human Resource Management: Reviewing the field and charting future directions. Human Resource Management Review27(3), 367-396.
Naranjo-Gil, D. (2016). The Role of Management Control Systems and Top Teams in Implementing Environmental Sustainability Policies. Sustainability, 8(4).
Pandey, A., & Kumar, A. (2017). Commentary on "Evaluating the criteria for human resource for science and technology (HRST) based on an integrated fuzzy AHP and fuzzy DEMATEL approach". Applied Soft Computing, 51, 351-352.
Tserng, H. P., & Lin, Y. C. (2004). Developing an activity-based knowledge management system for contractors. Automation in construction13(6), 781-802.
Renkema, M., Meijerink, J., & Bondarouk, T. (2017). Advancing multilevel thinking in human resource management research: Applications and guidelines. Human resource management review27(3), 397-415.
Rode, J. C., Huang, X., & Flynn, B. (2016). A cross-cultural examination of the relationships among human resource management practices and organisational commitment: an institutional collectivism perspective. Human Resource Management Journal, 26(4), 471-489.
Shao, Z., Feng, Y. Q., & Hu, Q. (2016). Effectiveness of top management support in enterprise systems success: a contingency perspective of fit between leadership style and system life-cycle. European Journal of Information Systems, 25(2), 131-153.
Sikora, D. M., & Ferris, G. R. (2014). Strategic human resource practice implementation: The critical role of line management. Human Resource Management Review, 24(3), 271-281.
Stone, D. L., & Deadrick, D. L. (2015). Challenges and opportunities affecting the future of human resource management. Human Resource Management Review, 25(2), 139-145.
Trullen, J., Stirpe, L., Bonache, J., & Valverde, M. (2016). The HR department's contribution to line managers' effective implementation of HR practices. Human Resource Management Journal, 26(4), 449-470.