طراحی الگوی پیدایش پدیده سرایت هیجانی در سازمانهای دولتی با روش TISM فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

10.22080/shrm.2024.5229

چکیده

سازمان‌ها پدیده‌هایی اجتماعی متشکل از افراد و گروه‌ها هستند. تمامی افرادی که در سازمان‌ هستند دارای هیجانات مثبت و منفی گوناگون و بی‌شماری می‌باشند که سازمان نیز به عنوان یک پدیده اجتماعی از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد. در نتیجه هیجانات کارکنان در محیط کار، بخشی اجتناب ناپذیر برای سازمان‌ها بشمار می‌روند که می‌توانند پیامد‌های گوناگونی بر عملکرد سازمانی و چرخه عمر آن داشته باشد. باتوجه به اهمیت موضوع، پژوهش کنونی با هدف طراحی الگوی پیدایش سرایت هیجانی در سازمان‌های دولتی با روش مدلسازی ساختاری تفسیری کل فازی انجام گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و در زمره پژوهش‌های اکتشافی قرار می‌گیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر خبرگان بوده که متشکل از مدیران سازمان‌های دولتی می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و براساس اصل اشباع نظری ۲۰ نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است. در این پژوهش برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری با نرم افزار اطلس تی استفاده شد. برای بررسی روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی از روش محتوایی و روایی نظری و پایایی درون کدگذار میان کدگذار استفاده شد. همچنین برای تحلیل کمی از روش مدلسازی ساختاری تفسیری کل فازی استفاده گردید. نتایج پژوهش متشکل از ارائه و طراحی الگوی پیدایش سرایت هیجانی در سازمان‌های دولتی درچهار محور اصلی شامل ریشه‌یابی، تقویت‌کننده‌های سرایت هیجانی، ابعاد سرایت هیجانی و پیامدهای آن می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the emergence model of emotional contagion in government organizations with the fuzzy TISM method

نویسندگان [English]

  • ali shariatnejad 1
  • Abdollah Saedi 2
  • Yasin Derikvandi 3
1 Lorestan university assistant professor, Management faculty, Korramabad, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran
3 Msc. Student, Department of Business Administration, Faculty of Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
چکیده [English]

Organizations are social phenomena consisting of individuals and groups. All the people who are in the organization have various and countless positive and negative emotions that the organization as a social phenomenon is affected by them. As a result, employees' emotions in the work environment are considered an inevitable part for organizations, which can have various consequences on organizational performance and its life cycle. Considering the importance of the subject, the current research was conducted with the aim of designing the model of the emergence of emotional contagion in government organizations with the method of fuzzy total interpretive structural modeling. In terms of purpose, the current research is applied and is classified as an exploratory research. The statistical population of this research is experts, which consists of managers of government organizations, and 20 of them were selected as sample members using the purposeful sampling method and based on the principle of theoretical saturation. The tool for collecting information is an interview in the qualitative part and a questionnaire in the quantitative part. In this research, content analysis and coding with Atlas T software were used to analyze the data in the qualitative part. The results of the research consist of presenting the pattern of emergence of emotional contagion in the four axes of rooting, boosters of emotional contagion, dimensions of emotional contagion and its consequences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional contagion
  • emotional contagion in the organization
  • emotional contagion in leaders
Barsade, S. G., Coutifaris, C. G., & Pillemer, J. (2018). Emotional contagion in organizational life. Research in Organizational Behavior, 38, 137-151.
Bettiga, D., Bianchi, A. M., Lamberti, L., and Noci, G. (2020). Consumers emotional responses to functional and hedonic products: a neuroscience research. Front. Psychol. 11, 1–13.
Bhusan, B., & Jain, P. (2024). The Dual Nature of Emotional Intelligence and its Impact on Leadership. NATURALISTA CAMPANO, 28(1), 2153-2162.‏
Ghandehari, M. T., Abesy, S., & Alvedari, H. (2022). Explaining the role of resonant leadership on the components of managers' self-efficacy and employee's collective self-efficacy in knowledge-based organizations: qualitative research. Journal of Sustainable Human Resource Management, 4(7), 190-173. (In Persian)
Golverdi, M., Jokar, M., & Amrolahi Biuki, N. (2022). Understanding the lived experience of employees from the antecedents of the phenomenon of emotional contagion during the COVID-19 pandemic. Organizational Behaviour Studies Quarterly, 11(4), 93-124. (In Persian)
Hatfield, E., Cacioppo, J. T., & Rapson, R. L. (1994). Emotional contagion—studies in emotion and social interaction. Cam bridge: Cambridge University Press.
Herrando, C., & Constantinides, E. (2021). Emotional contagion: a brief overview and future directions. Frontiers in psychology, 12, 2881.‏
Isern-Mas, C., & Gomila, A. (2019). Making sense of emotional contagion.‏
Kour, K., & Ansari, S. A. (2024). The Role of Emotional Intelligence in Leadership Effectiveness and Organisational Behavior. Revista de Gestão Social e Ambiental, 18(2), e06885-e06885.‏
Li, J., Zhang, J., and Yang, Z. (2017). Associations between a leader’s work passion and an employee’s work passion: a moderated mediation model. Front. Psychol. 8:1447.
Lo Coco, A., Ingoglia, S., & Lundqvist, L. O. (2014). The assessment of susceptibility to emotional contagion: A contribution to the Italian adaptation of the Emotional Contagion Scale. Journal of nonverbal behavior, 38, 67-87.‏
Lu, D., & Hong, D. (2022). Emotional Contagion: Research on the Influencing Factors of Social Media Users' Negative Emotional Communication During the COVID-19 Pandemic. Frontiers in Psychology, 13, 931835.‏
Mindeguia, R., Aritzeta, A., Garmendia, A., Martinez-Moreno, E., and Elorza, U. (2021). Team emotional intelligence: emotional processes as a link between managers and workers. Front. Psychol. 12:835.
Pan, W., Wang, R. J., Dai, W. Q., Huang, G., Hu, C., Pan, W. L., et al. (2021). China Public Psychology Analysis About COVID-19 Under Considering Sina Weibo Dataand#13. Front. Psychol. 12, 713597–713597.
Petitta, L., Probst, T. M., Ghezzi, V., and Barbaranelli, C. (2021). Emotional contagion as a trigger for moral disengagement: their effects on workplace injuries. Saf. Sci. 140. doi: 10.1016/j.ssci.2021.105317.
Prochazkova, E., and Kret, M. E. (2018). Connecting minds and sharing emotions through mimicry: a neurocognitive model of emotional contagion. Neurosci. Biobehav. Rev. 80, 99–114. 
Steinert, S. (2020). Corona and value change. The role of social media and emotional contagion. Ethics and Information Technology, 1-10.
Tee, E. Y. (2015). The emotional link: Leadership and the role of implicit and explicit emotional contagion processes across multiple organizational levels. The Leadership Quarterly, 26(4), 654-670.‏
Vijayalakshmi, V., & Bhattacharyya, S. (2012). Emotional contagion and its relevance to individual behavior and organizational processes: A position paper. Journal of Business and Psychology, 27, 363-374.‏
Wróbel, M., & Olszanowski, M. (2019). Emotional reactions to dynamic morphed facial expressions: A new method to induce emotional contagion. Roczniki Psychologiczne, 22(1), 91-102.‏
Yazdanshenas, M., Dehghanan, H., Torkestani, M. S., & salimian, S. (2024). A model for emotional labor in service organizations: A systematic review. Journal of Sustainable Human Resource Management, 6(10), 155-133. (In Persian)