Identify criteria for attracting faculty members with emphasis on entrepreneurial university (Case study: Persian Gulf University of Bushehr)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Faculty of Business and Economics, Persian Gulf University, Bushehr,75169, Iran

2 Assistant Professor, Business Management, Faculty of Business and Economics, Persian Gulf University, Bushehr, 75169, Iran

3 Student, Business Management, Faculty of Business and Economics, Persian Gulf University, Bushehr, 75169, Iran

Abstract

Faculty members, as the most important constituent element of universities and experts in their fields, have a good opportunity to participate in innovative activities and can participate in a wide range of entrepreneurial activities. The purpose of this study is to identify the criteria for attracting faculty members with emphasis on entrepreneurial university. this research has an inductive Philosophical approach, in terms of purpose in the practical category, inductive approach and in terms of cross-sectional time horizon. And in terms of research method, it is a qualitative research with exploratory nature. The participants of this study are 20 faculty members of the Persian Gulf University, who used purposive sampling. Data collection tools in this study are based on interviews and the theme analysis approach has been used to analyze the data. This research is the first time that in any research in the country's universities, even conceptually, it has not been studied before.
Conclusions: In attracting faculty members, one should have competencies in knowledge: experience in industry, recognize entrepreneurial opportunities, knowledge of industries, entrepreneurial knowledge, and Specialized field knowledge; Skills: communication skills, new technology, problem-solving, English language, teaching skills in new methods, decision-making skills; Ability: Innovative research, networking, scientific abilities, analytical thinking, doing international work, team work, technological activities, strengthening student motivation, Being concerned and social responsibility; And personal characteristics: creative mind, adaptability and flexibility, appropriate communication with students, experiential, responsible, risk-taking, entrepreneurial spirit, seriousness and perseverance, ethics, high expression power and high social interaction Attention Be.

Keywords


ابویی اردکانی، محمد؛ لبافی، سمیه؛ آذر پور، سمانه و جلال­پور، مهدیه (1393). ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﺣﻴﺎﺗﻲ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺗﻔﻜﺮ راﻫﺒﺮدی در دیدگاه ﻣﺪﻳﺮان سازمان‌های فرهنگی شهر اﺻﻔﻬﺎن. ﭘﮋوﻫﺸﻨﺎﻣﻪ­ی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺟﺮاﻳﻲ ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﻋﻠﻤﻲ، سال ششم، شماره یازدهم، 13-34.
آرمسترانگ، مایکل (1381). مدیریت استراتژیک منابع انسانی (راهنمای عمل). ترجمه: سید محمد اعرابی و داود یزدی، تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی.
باباشاهی، جبار؛ غلامشاهی، ابراهیم و افخمی اردکانی، مهدی (1392). تأثیر راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻧﻮآوراﻧﻪ ﺑﺮ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ: ﻧﻮآوری ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻧﻘﺶ ﺟﻮ. توسعه کارآفرینی، ششم (سوم)،87-104.
تقی­زاده یزدی، محمدرضا؛ طهماسبی، رضا؛ امامت، میرسید محمدحسن و دهقان، علیرضا (1397). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر در جذب و نگهداشت استعدادها با استفاده از رویکرد فرایند سلسله مراتبی (مطالعه موردی: دانشگاه تهران). فصلنامه مدیریت فرهنگ‌سازمانی، دوره 16، شماره 1، 89-115.
تیموری، نازنین؛ رنگریز، حسن؛ عبدالهی، بیژن و زین‌آبادی، حسن رضا (1397). اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر جذب نیروی انسانی و ارائه الگوی مناسب مبتنی بر نظام شایستگی. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سالدهم، شماره 1(شماره پیاپی 31)، 75-100.
حافظ­نیا، محمدرضا (1393). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی (تجدیدنظر اساسی با اضافات). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعۀ علوم انسانی.
حسینی، شهیده؛ ابوالقاسمی، محمود؛ یداللهی فارسی، جهانگیر و رضایی زاده، مرتضی (1396). طراحی الگوی شایستگی‌های کارآفرینانه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها (موردمطالعه: دانشگاه شهید بهشتی). فصلنامه علمی پژوهشی آموزشی عالی ایران، سال نهم، شماره 1، 133-167.
دانایی‌فرد، حسن و مظفری، زینب (1388). ارﺗﻘﺎء روایی و ﭘﺎﻳﺎیی در پژوهش‌های کیفی ﻣﺪﻳﺮیتی: ﺗﺄملی ﺑﺮ استراتژی‌های ﻣﻤﻴﺰی ﭘﮋوهشی. پژوهش‌های ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، سالاول، شماره اول، 131-162.
دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل (1388). روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار- اشراقی.
درویش، حسن؛ موغلی، علیرضا؛ موسوی، محمد و پناهی، بلال (1391). شایستگی‌های ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ و راﺑﻄﻪ آن‌ها ﺑﺎ استراتژی‌های منابع اﻧﺴﺎﻧﻲ و کسب‌وکار در ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻠﻲ ﭘﺘﺮوﺷﻴﻤﻲ. پژوهش‌های مدیریت عمومی، سال پنجم، شماره 17، 27-49.
رستم زاده، رضا؛ بوداقی خواجه نوبر، حسین و سلطانی، زینب. (1395). بررسی تأثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر جذب، نگه داشت و توانمندسازی نیروی انسانی (مطالعه موردی: بانک کشاورزی شهر ارومیه). فصلنامه آینده‌پژوهشی مدیریت، سال بیست و هفتم، شماره 107، 13-31.
رضایی، بیژن؛ عباس­پور، عباس؛ نیکنامی، مصطفی؛ رحیمیان، حمید و دلاور، علی (1392). واﻛﺎوی راه‌کارهای ﺑﻬﺒﻮد ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ در ﺣﻮزه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ و اراﺋﻪ ﻳﻚ ﻧﻈﺮﻳﻪ زمینه‌ای. اﺑﺘﻜﺎر و ﺧﻼﻗﻴﺖ در ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ, دورهسوم، شماره 2، 185-215.
رضاییان، علی؛ کاظم صداعی، مریم؛ قره­چی، منیژه و حاجی کریمی، عباسعلی (1397). شناسایی شاخص‌های جذب، حفظ و نگهداشت نیروی انسانی مستعد در صنعت بانکداری. چشم‌انداز مدیریت دولتی، دوره 9، شماره 3، 15-38.
رنجبر، هادی؛ حق‌دوست، علی‌اکبر؛ صلضالی، مهوش؛ خوشدل، علیرضا؛ سلیمانی، محمدعلی و بهرامی، نسیم (1391). نمونه‌گیری در پژوهش‌های کیفی: راهنمایی برای شروع. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سالدهم، شماره 3، 238-250.
سنگری، نگین (1396). ﺗﺪوﯾﻦ ﻣﺪل شایستگی‌های ﻣﺤﻮری اﻋﻀﺎی هیئت‌علمی دانشگاه اﺳﻼﻣﯽ(موردمطالعه: داﻧﺸﮕﺎه اﻟﺰﻫﺮا(س)). ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در دانشگاه اسلامی، سال ششم، شماره 1(پیاپی 13)، 60-45.
شمس لاهرودی، سیدحسن؛ شیخ ابولی، فاطمه  و اشرافی، صادق. (1397). ابزارها و چالش‌های مدیریت منابع انسانی در حوزه خدمات سلامت. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری،دورۀ 4، شماره 1، 50-38.
ضیاء، بابک و تاج­پور، مهدی (1394). طراحی تبیین مدل جامع کارآفرینی دانشگاهی در پارک علم فناوری دانشگاه تهران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی علمی- پژوهشی, سالهفتم، شماره 14، 73-90.
طباطبایی، امیر؛ حسنی، پرخیده؛ مرتضوی، حامد و طباطبایی­چهر، محبوبه (1392). راهبردهایی برای ارتقاء دقت علمی در تحقیقات کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، سال پنجم، شماره 3،  663-670.
عبدی، علیرضا (1395). تدوین نیمرخ شایستگی مشاغل راهبردی به‌منظور ارزیابی آمادگی راهبردی سرمایه انسانی شرکت صنعتی دوده فام. فصلنامه مطالعات منابع انسانی،سالپنجم، شماره 20، 99-124.
عرفانی، مریم و دیانتی، محمد (1388). نقش شایستگی‌ها در مدیریت منابع انسانی. تدبیر، شماره 207، 16-20.
عزیزی، محمد؛ شفیع‌زاده، احسان و اکبرزاده، نجمه (1392). ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ شایستگی‌های کارآفرینانه‌ی موردنیاز ﻣﺪﻳﺮان داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ. توسعه کارآفرینی، دوره 6، شماره 2، 27-54.
فلیک، اووه (1394). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه: هادی جلیلی، انتشارات نشرنی، تهران.
قنبری، سیروس؛ اردلان، محمدرضا و منافی شرف‌آباد، کاظم (1393). مبانی کارآفرینی و دانشگاه کارآفرین. همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.
کیخا، احمد؛ عزتی، میترا و صالحی، محمدجواد (1398). طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین: رویکرد کیفی(مورد پژوهی: دانشگاه تهران). فصلنامه آموزش مهندسی ایران،سال بیست و یکم، شماره 83، 51-77.
ﻣﺤﻤﺪی اﻟﻴﺎسی، ﻗ.نبر و فرخ، شیما (1391). ﺷﻨﺎﺳﺎیی ارزش‌های ﻣﻄﻠﻮب ﻣﺪرﺳﺎن ﻛﺎرآﻓﺮینی ﺑﺮای ﭘﺮورش ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎن ﻧﻮﭘﺎ در دانشگاه‌ها. ﻣﺠﻠﻪ علمی ـ ﭘﮋوهشی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ فرهنگ‌سازمانی،دوره دهم، شماره 2، 129-154.
مرادی، سعید؛ فقیه آرام، بتول؛ برزگر، نادر و سوسهابی، پری (1394). طراحی و تبیین مدل ریاضی نقش تعدیل­گری توانمندسازی روان‌شناختی در رابطه نقش گروه‌های آموزشی بر بهبود کیفیت عملکرد اساتید دانشگاه‌ها. فصلنامه پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی، دوره 2، شماره 5، 51-74.
مصدق، هادی؛ زین‌آبادی، حسن رضا؛ بهرنگی، محمدرضا و عبدالهی، بیژن (1395). آسیب‌شناسی فرایند جذب هیئت‌علمی در دانشگاه‌های دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. فصلنامۀ پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال هشتم، شماره3 (شماره پیاپی 25)، 183-210.
مطهری­نژاد, حسین (1396). جذب منابع انسانی بر مبنای شایستگی. فصلنامۀ پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)،سال نهم، شماره 1(شماره پیاپی27)، 21-49.
منوریان، عباس؛ قلی­پور، آرین؛ احمدی، حیدر و شعبانی، اسماعیل (1391). شناسایی فرهنگ‌سازمانی در چارچوب ارزش‌های رقابتی کوئین و تأثیر آن بر فرآیندهای نظام جذب مدیریت منابع انسانی (موردمطالعه: یک شرکت بیمه). پژوهشنامۀ بیمه(صنعت بیمه سابق)،سال بیست و هفتم، شماره 1، 25-48.
میرکمالی، سید محمد؛ حاج خزیمه، مجتبی و ابراهیمی، صلاح‌الدین (1394). ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ملاک‌های ﺟﺬب و ﻧﮕﻬﺪاﺷﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ و اراﺋﻪ راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ(ﻣﻮرد: ﮐﺎرﮐﻨﺎن دانشکده‌های پردیس فنی دانشگاه تهران). مجله مدیریت توسعه و تحول، دوره 7، شماره 22، 9-18.
نرگسیان، عباس؛ پورعزت، علی‌اصغر؛ رسولی پرشکوه، آزاده (1396). مطالعه مزایا و معایب برون‌سپاری فرایند جذب منابع انسانی در شرکت ارتباطات سیار ایران. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت سازمان‌های دولتی، دوره 5، شماره 2، 79-90.
هاشمی، سید حامد؛ اکرادی، احسان و  یوسفی، مینو (1395). بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی بر مدیریت دانش و نوآوری سازمانی. فصلنامه مطالعات دانش شناسی، دوره 2، شماره 8، 20-1.
وایسما، یوهان­جی؛ اتزکوویتز، هنری و گیب، آلن (1395). دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین. مترجم: نبی­پور، ایرج، بوشهر: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر.
 
Amias, F. G., & Segumpan, R. G. (2017). Human Resource Competency and Job Performance: The Case of Administrative Staff in a Philippine State University. Australian Academy of Business Leadership, 25-34.
Ayanda , O. J., & Sani , A. D. (2011). An Evaluation of Strategic Human Resource Management (SHRM) Practices in Nigerian Universities: The Impact of Ownership Type and Age. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences(32), 7-25.
Bird, B. (1995). Toward a Theory of Entrepreneurial Competncy.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
Cardy, R., & Selvarajan, T. (2006). Competencies: Alternative Frameworks for Competitive Advantage. Business Horizons, 49, 235-245.
Centobelli, P., Cerchione, R., Esposito, E., & Shashi. (2019). Exploration and Exploitation in the Developmentof more Entrepreneurial Universities: A Twisting Learning path model of Ambidexterity. Technological Forecasting& SocialChange, 1-23.
Clark, B. (1998). Creating entrepreneurial universities: Organizational pathways of transformation. Issues in higher education.
Cizel, B., Anafarta, N., & Sarvan, F. (2007). An Analysis of Managerial Competency Needs in the Tourism Sector: The Case of Turkey. Tourism Review, 62(2), 14-22.
Dabic, M., Ortiz, M., & Romero, A. (2011). Human Resource Management in Entrepreneurial Firms: a Literature Review. International Journal of Manpower, 32(1), 14-33.
Dalmarco, G., Hulsink, W., & Blois, G. V. (2018). Creating entrepreneurial universities in an emerging economy: Evidence from Brazil. Technological Forecasting & Social Change, 1-13.
Dullayaphut, P., & Untachai , S. (2013). Development the Measurement of Human Resource Competency in SMEs in Upper Northeastern Region of Thailand. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 88, 61-72.
Fichter, K., & Tiemann, I. (2017). Factors Influencing University Support for Sustainable Entrepreneurship Insights. Journal of Cleaner Production, 1-32.
Elia, G., Secundo , G., & Giuseppina Passiante . (2017). Pathways towards the entrepreneurial university for creating entrepreneurial engineers: an Italian case. Int. J. Entrepreneurship and Innovation Management, 21(1/2), 27-48.
Guerrero, M., & Urbano, D. (2012). The Development of an Entrepreneurial University.  The Journal of Technology Transfer, ‏43-74.
Inyang, B. J., & Enuoh, R. O. (2009). Entrepreneurial Competencies: The Missing Links to Successful Entrepreneurship in Nigeria. International Business Research, 2(2), 62-71.
Johnson, W. (2003). A Framework for Conceptualizing Competence to Mentor. Ethics & Behavior, 2 (13), 127-151.
Lou, N. M., So, A. S., & Hsieh, Y. J. (2018). Integrated Resort Employee Competencies:a Macau Perspective. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 1-21.
Madmoli , Z. (2016). Investigating the Relation between Human Resource Management and Organizational Entrepreneurship: the Mediating Role of Knowledge Sharing by Middle Managers (case study: Ahwaz Pipe Manufacturing Company). international journal of humanities and cultural studies, 2356-5926 .
Morris, M., Webb, J., Fu, J., & Singhal, S. (2013). A Competency-Based Perspectiveon Entrepreneurship Education: Conceptual and EmpiricalInsights. Journal OF Small Business Management, 51(3), 352-369.
O’Reilly, N. M., & Robbins, P. (2018). Dynamic capabilities and The Entrepreneurial University: a Perspective on The Knowledge Transfer Capabilities of Universities . Journal of Small Business & Entrepreneurship, 1-21.
Ricci, R., Colombelli, A., & Paolucci, E. (2019). Entrepreneurial activities and models of advanced European science and technology universities. Management Decision, 1-27.
Rubens, A., Spigarelli, F., Cavicchi, A., & Rinaldi, C. (2017). Universities third mission and the entrepreneurial university and the challenges they bring to higher education institutions. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy,, 1-19.
Russo, D. (2016). Competency Measurement Model . European Conference on Quality in Official Statistics, 1-29.
Secundo , G., Perez , S. E., Žilvinas , M., & Leitner, K. H. (2017). An Intellectual Capital framework to measure universities' third mission activities. Technological Forecasting & Social Change, 1-11.
Sidrat, S., & Frikha, M. A. (2018). Impact of the qualities ofthe manager and type of university on the development of the entrepreneurial university. Journal of High Technology Management Research, 1-8.
Sooampon, S. (2018). An entrepreneurial venture’s growth within Thai university. International Journalof Innovation Science, 1-13.
Tobin, M., & Taff, S. (2020). Self-Reported Stress and Coping Strategies of Occupational Therapy Faculty Employed at or Graduated from a Large Midwestern UnitedStates University. Health Professions Education, 406-410.
Tripathi, K., & Agrawal, M. (2014). Competency Based Management in Organizational Context: A Literature Review. Global Journal of Finance and Management, 6(4), 349-356.
Tubey, R., Rotich , K. J., & Kurgat, A. (2015). History, Evolution and Development of Human Resource Management: A Contemporary Perspective. European Journal of Business and Management, 7(9), 130-149.
Vathanophas , V., & Thai-ngam , J. (2007). Competency Requirements for Effective Job Performance in The Thai Public Sector. Contemporary Management Research, 3(1), 45-70.
Wolf, G. (2017). Entrepreneurial university: a case study at Stony Brook University. Journal of Management Development, 36(2), 217-232.