Studying the Relationship between Reward, Knowledge Sharing, Employee Emotional Commitment, Perceived Cost and Team Performance in Tax Administration of Guilan

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Public Administration, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran

2 M.A., Guilan Provincial Court of Accounts

Abstract

The main purpose of this study is to investigate the relationship between the dimensions of reward and knowledge sharing according to the role of employees' emotional commitment and perceived cost and relationship among reward and knowledge sharing with team performance in the General Department of Taxation of Guilan Province. The research method is descriptive and its purpose is practical. The method of collecting field data and its tools is a questionnaire. In the present study, the statistical population of the study is the staff of the Tax Affairs Organization in Gilan province with 1040 people, of which 296 people were selected as the statistical sample using simple random sampling method. Finally, the questionnaires were collected and the data were analyzed using SPSS 22 and smart pls 2 software. By analyzing the data, it was found that at the level of 95%, external and internal rewards have a significant relationship with emotional commitment. Emotional commitment mediates the relationship between external and internal reward and knowledge sharing, and the perceived organizational cost moderates the relationship between emotional commitment and knowledge sharing. It was also found that there is a significant relationship between external reward and internal reward with team performance. Knowledge sharing also has a significant relationship with team performance.

Keywords


آقاجانی، حسنعلی و رضایی، سعید (1393). بررسی تأثیر پاداش اجتماعی بر تسهیم دانش و فرهنگ مشارکت تیمی از طریق تعهد عاطفی تیمی، فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 17، 24-1.
جابری، اکبر؛ سلیمی، مهدی و خزایی‌پول، جواد (1392). بررسی تأثیر انگیزش‌های درونی و بیرونی بر تسهیم دانش کارکنان در سازمان‌های ورزشی (مطالعة موردی کارمندان ادارات تربیت‌بدنی استان اصفهان)، مدیریت ورزشی، شماره 16، 21-1.
حسینی، سید شهاب‌الدین و عبدالشاه، محمد (1396) . بررسی رابطه بین انواع پاداش و رضایت شغلی پرسنل مطالعه موردی: بانک گردشگری، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره 9، شماره 32، 109-90.
خاتمیان­فر، پریسا (1388). مروری تحلیلی بر عوامل بازدارنده و موانع اشتراک دانش در سازمان­ها، نشریه شمسه، دوره 2، شماره 19، 92-78.
خلیل­نژاد، شهرام (1386). انواع پرداخت­های پاداش، ماهنامه تدبیر، دوره 6، شماره 17، 18-13.
خلیلی، کرم؛ سلطانی، ایرج و نفر، مهدی (1394). شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های عملکرد تیمی در سازمان‌های دولتی ایران، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 7، شماره 1، 70-55.
سعادت، اسفندیار (1391). مدیریت منابع انسانی، تهران: انتشارات سمت.
سینایی، حسنعلی؛ فریسات، حمیده و نداف، مهدی (1396). بررسی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش و تأثیر آن بر عملکرد فرد در صنعت مالی و بانکداری، پژوهش‌نامه مدیریت اجرایی، دوره 9، شماره 18، صص 168-143.
صفرپور، زینب و بخشعلی‌زاده، داود (1394). نقش هزینه ادراک‌شده در ارتباط بین ابعاد تعهد سازمانی و تسهیم دانش موردمطالعه: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و مراکز تابعه در استان گیلان، کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت و مهندسی صنایع، تهران، شرکت مدیران ایده پردازان پایتخت ایلیا.
 قلی‌پور، مریم و قربانی، محمود (1397). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و تعهد سازمانی (موردمطالعه: اداره آموزش‌وپرورش شهرستان بجنورد)، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دوره 12، شماره 4، 192-177.
کشاورزی، حسین­علی (1394). مدیریت دانش، مجله همایش‌های بین­المللی رازی، دوره 5،  شماره2، 31- 25.
کشاورزی، حسین­علی؛ صفری، سعید و حمیدی‌راد، جواد (1394). بررسی تأثیر‌ تسهیم دانش بر‌ یادگیری، ‌نوآوری و سازمانی‌، چشم‌انداز مدیریت دولتی، شماره 22، 128-103.
 محبی‌فر، رفعت؛ بخشیان، محمود و رفیعی، سیما (1395). تأثیر پاداش سازمانی بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی انگیزش در بیمارستان‌های آموزشی شهر قزوین، فصلنامه پژوهش‌های سلامت‌محور، سال دوم، شماره 3، 232-223.
 مظلومی‌سوینی، فرزانه؛ جابری، اکبر و خزائی‌پول، جواد (1394). طراحی مدل به‌منظور بررسی تأثیر خلاقیت، تسهیم دانش ضمنی و تسهیم دانش آشکار بر عملکرد سازمان‌های ورزشی با استفاده از کارت امتیازی متوازن، مدیریت ورزشی، دوره 7، شماره 6، 867-847.
 نوری‌کوهانی، مرضیه و نادی، محمدعلی (1398). مطالعه رابطه ساختاری بین انگیزش درونی و بیرونی، نگرش به تسهیم دانش، کنترل رفتاری ادراک‌شده، هنجارهای ذهنی و نیت تسهیم دانش با رفتار تسهیم دانش، فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، شماره 20، 154-127.
 نیکومرام، هاشم و پازوکی، پریسا (1394). پاداش مدیریت و پایداری سود، مدیریت حسابداری، شماره 24، 72-61.
 هادی‌زاده مقدم، اکرم، قلیچ‌لی، بهروز و محبی، پروین (1392). بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری در سازمان‌های خدمات مالی: بانک رفاه کارگران، پژوهش‌های مدیریت در ایران، دوره 17، شماره 1، پیاپی 78، 207-187.
 
 
 Allen, T. J., Gloor, P., Colladon, A. F., Woerner, S. L., & Raz, O. (2016). The power of reciprocal knowledge sharing relationships for startup success. Journal of Small Business and Enterprise Development, 23 (3), 636-651.
Buch, K., & Tolentino, A. (2006). Employee perceptions of the rewards associated with six sigma. Journal of Organizational Change Management, 19 (3), 356-364.
Casimir, G., Ng, Y. N. K., Wang, K. Y., & Ooi, G. (2014). The relationships amongst leader-member exchange, perceived organizational support, affective commitment, and in-role performance. Leadership & Organization Development Journal, 35(5), 327-341.
Clarck, J. (2019). The role of shared leadership in enhancing the quantity and quality of team performance: The influence of perceived task complexity. Human Resource Management International Digest, 27 (5), 30-32.
Clopton, A.W. (2017). Social capital and team performance. Team Performance Management, 17 (7/8), 369-381.
Cohen, J. F., & Olsen, K. (2015). Knowledge management capabilities and firm performance: A test of universalistic, contingency and complementarity perspectives. Expert Systems with Applications42(3), 1178-1188.
Ding, G., Liu, H., Huang, Q., & Gu, J. (2017). Moderating effects of guanxi and face on the relationship between psychological motivation and knowledge-sharing in China. Journal of Knowledge Management, 21 (5), 1077-1097.
Moynihan, D. P., & Pandey, S. K. (2007). Finding workable levers over work motivation: Comparing job satisfaction, job involvement, and organizational commitment. Administration & Society39(7), 803-832.
Esterhuizen, D., Schutte, C. S., & Du Toit, A. S. (2012). Knowledge creation processes as critical enablers for innovation. International Journal of Information Management32(4), 354-364.
Foot, M., & Hook, C. (2011).Introducing Human Resource Management. Prentice Hall, 6 edition.
Hislop, D. (2003). Linking human resource management and knowledge management via commitment: a review and research agenda. Employee Relations, 25 (2), 182-202.
Babnik, K., Širca, N. T., & Dermol, V. (2014). Individuals learning in work teams: Support to knowledge management initiatives and an important source of organizational learning. Procedia-social and behavioral sciences124, 178-185.
Linz, S. (2002). Reward Russian workers; analysis of gender and age differences. Journal of socio-economics, 33(3), 261-289.
Naim, M. F., & Lenkla, U. (2016). Knowledge sharing as an intervention for Gen Y employees’ intention to stay. Industrial and Commercial Training, 48 (3), 142-148.
Nazir, S., Shafi, A., Qun, W., Nazir, N., & Tran, Q. D. (2016). Influence of organizational rewards on organizational commitment and turnover intentions. Employee Relations, 38(4), p596-619.
Oyewobi, L. O., Oke, A. E., Adeneye, T. D., & Jimoh, R. A. (2019). Influence of organizational commitment on work–life balance and organizational performance of female construction professionals. Engineering, Construction and Architectural Management, 26(10), 2243-2263.
Perez, V.; Cruz, N, (2017). Martin-Perez, V., & Martin-Cruz, N. (2015). The mediating role of affective commitment in the rewards–knowledge transfer relation. Journal of Knowledge Management, 19(6), 1167-1185.
Tough, A., & Popoola, S. O. (2009). Organizational commitment of records management personnel in Nigerian private universities. Records Management Journal, 19(2). 204-217.
Rahman, M. S., Mannan, M., Hossain, M. A., Zaman, M. H., & Hassan, H. (2018). Tacit knowledge-sharing behavior among the academic staff: Trust, self-efficacy, motivation and Big Five personality traits embedded model. International Journal of Educational Management, 32 (5), 761-782.
Sejjaaka, S. K., & Kaawaase, T. K. (2014). Professionalism, rewards, job satisfaction and organizational commitment amongst accounting professionals in Uganda. Journal of Accounting in Emerging Economies,4 (2), 134-157.
Sloan, D., Buckham, R., & Lee, Y. (2017). Exploring differentiation of self and organizational commitment. Journal of Managerial Psychology, 32(2), 193-206.
Yam, R. C., & Chan, C. (2015). Knowledge sharing, commitment and opportunism in new product development. International Journal of Operations & Production Management, 35(7), 1056-1074.
Sundaresan, S., & Zhang, Z. (2012). Parallel teams for knowledge creation: Role of collaboration and incentives. Decision Support Systems54(1), 109-121.