Explaining the Role of Dimensions of Using Social Media on Employee Performance with Emphasis on the Role of Social Capital (Case Study: Kermanshah Private Banks)

Document Type : Original Article

Authors

1 Young Researchers Club, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran

2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Kangavar Branch, Islamic Azad University, Kangavar, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Human Resource Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

4 Business Management Group, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of using social networking dimensions on employees' job performance with emphasis on the mediating role of social capital. The research method is descriptive-survey and correlational and in terms of purpose. The statistical population of this study is staff of private banks in Kermanshah which 327 personel were selected by stratified random sampling method through Cochran formula.The data collection tool was a standard questionnaire and the data were analyzed using Amos structural equation modeling software. The results showed that dimensions of social network use such as social network use, enjoyment use, and cognitive use had a positive and significant effect on social capital. In addition, social capital has a positive and significant effect on performance improvement (job innovation and job burnout reduction). Bank managers are advised to provide the basis for the application and development of the use of social networks in the organization between employees and with customers and other stakeholders that interactions and cooperation between individuals will increase and the performance of organizations and employees will improve

Keywords


ابوالقاسمی، عباس؛ مرادی سروش، محمد؛ نریمانی، محمد و زاهد، عادل. (1390). رابطۀ ابتکار شخصی، جهت‌گیری مذهبی و سرمایۀ اجتماعی سازمانی با عملکرد شغلی کارکنان مراکز تولیدی، دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، دوره 12، شماره 43، 94-86.
امیری، نجات و حبیب زاده، اصحاب (1394). تحلیل وضعیت شبکه‌های اجتماعی مجازی بر اساس مدل SWOT، راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال پنجم، شماره 17، 35-7.
آریانی قیزقاپان، ابراهیم؛ زاهد بابلان، عادل؛ محمدی، پروانه و معینی کیا، مهدی (1396). تبیین نقش میانجی سرمایه اجتماعی در ارتباط بین کاربست شبکه اجتماعی مجازی و رفتارهای اشتراک دانش در فضای مجازی، نشریه تعامل انسان و اطلاعات، دوره 4،شماره 3، 86-72.
باستانی، سوسن و کمالی، افسانه و صالحی هیکویی، مریم (1387). سرمایه اجتماعی شبکه و اعتماد متقابل بین شخصی، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی، سال 16، شماره 61، 81-41.
توسلی، غلام عباس و موسوی، مرضیه (1384)؛ مفهوم سرمایه اجتماعی در نظریات کلاسیک و جدید با تاکید بر نظریه­های سرمایه اجتماعی، نامه علوم اجتماعی، شماره 26، 32-1.
توکلی، عبدالله و معتمدی گلوگاهی، فاطمه. (1399). تأثیر سرمایه اجتماعی بر نوآوری راهبردی با توجه به نقش تعدیلگر جوسازمانی نوآورانه. مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 7، شماره 1، 109-87.
جهانگیری جهانگیر، شکری­زاده طاهره (1389). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمان‌های غیردولتی زنان از دید اعضا در شهر شیراز. زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان): دوره 1, شماره 3، 120-105.
چلبی، مسعود و مبارکی، محمد (1384). تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و جرم در سطح کلان و خرد. مجله جامعه‌شناسی، دوره ششم، شماره 2، 44-3.
حجتی سیما (1392). نقش شبکه‌ها اجتماعی مجازی در بهبود اشتراک‌گذاری دانش در سازمان‌ها، ششمین کنفرانس مدیریت دانش، تهران.
حسینی، منوچهر (1389). بررسی آگاهی‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای اجتماعی- فرهنگی در ایران، تهران، انتشارات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی.
حمیدی­زاده، علی؛ شهیدزاده، فریبا و موحدی­فر، عرفان. (1393). بررسی تأثیر مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی بر نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: اداره کل مخابرات شهرستان قم). مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره یک، شماره 2، 223-203.
حمیدی­زاده، علی؛ کوچک­زاده، زهرا و حاج کریمی، فاطمه. (1396). بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر نوآوری سازمانی با تأکید بر نقش میانجی استراتژی‌های دوگانۀ مدیریت دانش. مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 4، شماره 1، 94-75.
زالی، محمدرضا؛ شات، توماس؛ کردناییج، اسدالله و نجفیان، مینا (1391). تاثیر شبکه اجتماعی بر عملکرد کسب وکار: اثر تعدیل­کنندگی الگوی نقش و انگیزه کارآفرینانه (شواهدی مبتنی بر داده­های GEMایران، کرواسی و دانمارک)، پژوهش‌های مدیریت در ایران، دوره 16، شماره 2،  111-91.
عباسی غلام، مریم و فتانه یاراحمدی(۱۳۹۴). بررسی رابطه‌ی بارکاری ذهنی و فرسودگی شغلی (مطالعه‌ی موردی: شعب بانک ملی شهرستان همدان)، همایش ملی مدیریت و آموزش، ملایر، دانشگاه ملایر.
مؤذن جمشیدی، میر هادی و حق‌پرست کنارسری، نرجس. (1394). سنجش میزان تأثیر سرمایه اجتماعی بر خلاقیت کارکنان (مورد مطالعه: شرکت‌های تولیدی لوازم خانگی الکتریکی و الکترونیکی در ایران). مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 2، شماره 1،49-74.
 
Adler, P., Kwon, S. (2002). Social capital: prospects for a new concept. The Academy of Management Review, 27(1).
Ashraf, N., & Javed, T. (2014). Impact of social networking on employee performance. Business Management and Strategy5(2), 139-150.
Bhimani, H., Mention, A. L., & Barlatier, P. J. (2019). Social media and innovation: A systematic literature review and future research directions. Technological Forecasting and Social Change, 144, 251-269.
Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007), «Social network sites: definition, history, and scholarship», Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230.
Cao, X., Guo, X., Vogel, D. & Zhang, X. (2016), "Exploring the influence of social media on employee work performance", Internet Research, 26(2), 529-545.
Chen, X., Wei, S., Davison, R. M., & Rice, R. E. (2019). How do enterprise social media affordances affect social network ties and job performance?. Information Technology & People, 33(1), 361-388.
Child, S.(2016).Social Capital And Social Networks: The Importance Of Social Ties For Health Among Residents Of DisadvantagedCommunities.(Doctoral dissertation). Retrieved fromhttps://scholarcommons.sc.edu/etd/3848.
Delerue, H. Cronje, T. (2017). Social media and project management: symbolism in action S. Sankaran, et al. (Eds.), Cambridge Handbook of Organizational Project Management, Chapter 25, Cambridge University Press, pp. 370-382.
Ali-Hassan, H., Nevo, D., & Wade, M. (2015). Linking dimensions of social media use to job performance: The role of social capital. The Journal of Strategic Information Systems24(2), 65-89.
Hysa, B., & Spalek, S. (2019). Opportunities and threats presented by social media in project management. Heliyon5(4), 1-28.
Lee, S. Y., & Lee, S. W. (2020). Social Media Use and Job Performance in the Workplace: The Effects of Facebook and KakaoTalk Use on Job Performance in South Korea. Sustainability, 12(10), 4052.
Maslach, C., & Jackson, S. E. (1982). Burnout in health professions: a social psychological analysis, social psychology of health and illness. Hillsdale NJ Lawrence Erlbaum2(2), 251-227.
Mika, peter (2007); Social network and the semantic Web, yahoo research Barcelona, Spain Networks, and Typeset & Cover Design: Scientific Publishing Services Pvt. Ltd., Chennai, India.
Naseri, S. (2017). Online social network sites and social capital. A case of facebook. International journal of applied sociology7(1), 13-19.
Park, J. Y., Im, I., & Sung, C. S. (2017). Is social networking a waste of time? The impact of social network and knowledge characteristics on job performance. Knowledge Management Research & Practice15(4), 560-571.
Ellonen, R., Blomqvist, K., & Puumalainen, K. (2008). The role of trust in organisational innovativeness. European Journal of Innovation Management, 11(2), 160-181.
Schwarzkopf, K., Straus, D., Porschke, H., Znoj, H., Conrad, N., Schmidt-Trucksäss, A., & Von Känel, R. (2016). Empirical evidence for a relationship between narcissistic personality traits and job burnout. Burnout Research3(2), 25-33.
Mohamed, S., Sidek, S., Izharrudin, Z., Kudus, N., & Hassan, A. (2017). Social media impact on employee productivity at the workplace: A review. Asian Journal of Information Technology16(1), 32-37.
Yen, Y.-S., Chen, M.-C. Su, C.-H. (2020), "Social capital affects job performance through social media", Industrial Management & Data Systems, 120(5), 903-922.